نحوه تشخیص عطراورجینال (اصل) از نمونه فیک (تقلبی)

قبل از اینکه به این مطلب بپردازیم می خواهیم راجع به دو مقوله ای که به غلط جا افتاده صحبت کنیم

عده ای بر این باورند که عطر باید دوام و ماندگاری بالایی داشته باشد و یک روز یا بیشتر روی پوست بماند درغیر این صورت تقلبی است !!!

این فرضیه کاملا اشتباه است چرا که با دوام ترین نوع عطرها Eau the Perfume هستند که به طور میانگین ماندگاری موثری بین 5 تا 6 ساعت دارند البته موارد استثنایی از عطرها هم به ندرت وجود دارند که بیش از این زمان دوام میاورند و همینطور مواردی از قبیل نوع پوست، شیمی بدن، آب و هوای مختلف و ... در ماندگاری عطر تاثیر گذار هستند که در پست "ماندگاری یا عدم ماندگاری" به طور کامل توضیح داده شد.

هر ساله بیانیه هایی برای تمام کمپانی های تولید کننده صادر می شود مبنی بر حذف بعضی مواد مضر که در عطرها به کار برده می شوند و همین امر گاهی باعث می شود ماده ای که دوام عطر را زیاد می کرده اما در حال حاضر مضر است به دلیل سلامتی مصرف کننده از لیست حذف شده و ماندگاری عطر پایین بیاید و یا فرهنگ استفاده از تعدد استفاده عطر در طول روز که باز دلیلی برای ماندگاری کمتر عطر است شکل بگیرد.

نکته دوم هم در رابطه با این باور است که فقط عطرهای لیبل دار اصل هستند
لیبل فقط و فقط نشان دهنده این امر است که این کالاها از مرزهای مجاز و با اخذ گمرکی وارد کشور شده اند که به همین علت هم قیمت عطرهای لیبل دار در بیشتر مواقع گرانتر از عطرهای بدون لیبل است.

بسیاری از عطرهای موجود در بازار مانند کالاهای دیگر به صورت قاچاق یا به وسیله مسافران وارد ایران می شود که بسیار موجه و مورد اطمینان هم هستند.
 
يكي از مهم ترين و دشوار ترين راه هاي تشخيص عطرهاي اصلي از تقلبي رايحه آنهاست.
 
برخلاف تصور و در عین شباهت سطحی عطرهای تقلبی نسبت به نمونه اصلشان تفاوتهای فاحشی دارند اولین تفاوت خطی شدن رایحه در عطرهای تقلبی است به این ترتیب که برخی از نتهای بویایی اولیه و ثانویه از میان می روند و فقط رایحه غالب عطر در نظر گرفته می شود خود این امر تا حد زیادی از کیفیت رایحه می کاهد.

نکته دیگر استفاده از فیکساتیو و ترکیبات نامرغوبی است که باعث میشود رایحه عطر به مرور زمان دستخوش تغییر شود و بعد از گذشت زمان تا حدی تغییر کند ، عطرهای مشابه نیز از این قاعده مستثنی نیستند !!

متاسفانه این روزها در گوشه و کنار پیاده روها شاهد فروش عطرهایی تقلبی هستیم که با عنوان اصل و بدون جعبه با قیمتهای پایین به فروش می رسند ویا مراکزی که همین عطرهای فیک را به نام تستر به مشتریان خود میفروشند بدون در نظر گرفتن عارضه های پوستی، تنفسی و ... که ممکن است در طولانی مدت گریبانگیر خریداران این محصولات شود !!

در پست قبلی در این رابطه چند نمونه از تفاوتهای ظاهری عطر اصل و فیک را بررسی کردیم.

راه هاي تشخيص عطرهاي اصلي عطرهای تقلبي