نحوه تشخیص عطراورجینال (اصل) از نمونه فیک (تقلبی)

یکی از مشکلاتی که متاسفانه اغلب ما در ایران برای خرید عطر با آن مواجه هستیم عطرهای تقلبی است. عطرهایی که به اسم اصل، با قیمتهای متفاوت و ظاهری کاملاً پر جلا و در فروشگاه هایی در ظاهر بسیار موجه فروخته می شوند.

اولین مرحله :

این مرحله مربوط به سلوفان (لايه پلاستيکى شفاف با بنيان سلولزى ) عطر می باشد در عطرهای فیک سلوفان کدر و ضخیمتر است و معمولا با جعبه فیت نیست.

 

دومین مرحله :

دومین مورد فونت یا نوع قلم تایپی به کار رفته روی جعبه و شیشه عطر است. گاهی هیچ تغییری در مدل شیشه، رنگ بندی و طراحی ایجاد نمی شود، بلکه تغییرات روی فونت به کار رفته روی نام عطر و یا

مارک آن اعمال می شود. نوشته روی عطر باریک تر یا ضخیم تر می شود، پهن تر و کوتاه نوشته می شود، در نمونه اصل نوع اين چاپ ها بسيار منظم، ظریفتر و پر رنگ و بدون هر گونه بی نظمی است .

لازم نمونه اصل رو از نزدیک دیده باشید.

 

سومین مرحله :

سومین راه تشخيص عطرهاي اصلی از تقلبی شكل شيشه اونهاست كه براي تشخيص اصلی از تقلبی است که بايد به نكات زير در شيشه عطر توجه كرد.

يكي از بارزترين تفاوت به شكلی كه شيشه عطرهای تقلبی دارای شفافيت كمتر است و اگر شيشه عطر رو در نور لامپ ببينيد كدری در آن احساس می كنيد كه هم ناشی از شيشه عطر و هم خود ماده معطر آن

می باشد و در مدل فیک شیشه عطر به خاطر نامرغوب بودن در قسمتهایی که دارای انحنا است مواج و رده رده هستند.

 

چهارمین مرحله :

تفاوت ديگر عطرهای اصلی با تقلبی در درب شيشه عطر می باشد كه در ادكلن های اصلی در شيشه فوق العاده دقيق و با ظرافت خاصی تزريق شده است و مخصوصاً در درون درب آن نيز اين ظرافت ديده ميشود و گاه داراي يك لعاب براق می باشد.

 

پنجمین مرحله :

این مرحله از واضح ترین تفاوتهاست که مربوط به رنگ جعبه، رنگ شیشه و همچنین مایع درون شیشه است که همیشه در نمونه اصل و فیک دارای اختلاف رنگ می باشد که البته، لازمه نمونه اصل رو از نزدیک

دیده باشید.


اینها راهنمایی هایی بود که تا حدود بسیار زیادی به شما کمک می کند که بتوانید عطر اصل رو از بدل تشخیص بدهید. تشخیص اصل از تقلبی، کاری کاملاً عملی و تجربی است و نیاز به مهارت و دیدن انواع و اقسام عطرهای اصل و بدل دارد و دقت بالا، اما بدانید فرمول مشخص و یکپارچه ای برای تشخیص این موضوع وجود ندارد.

عده ای بر این باورند که عطر باید دوام و ماندگاری بالایی داشته باشه و یک روز یا بیشتر روی پوست بمونه درغیر این صورت تقلبیه !!!

این فرضیه کاملا اشتباهه چرا که با دوام ترین نوع عطرها Eau the Perfume هستند که به طور میانگین ماندگاریه موثری بین 5 تا 6 ساعت دارند البته موارد اسنثنایی از عطرها هم به ندرت وجود دارن که بیش از

این زمان دوام میارن و همینطور مواردی از قبیل نوع پوست، شیمی بدن، آب و هوای مختلف و ... در ماندگاریه عطر تاثیر گذار هستند که در پست "ماندگاری یا عدم ماندگاری" به طور کامل توضیح داده شد.

هر ساله بیانیه هایی برای تمام کمپانی های تولید کننده صادر می شه مبنی بر حذف بعضی مواد مضر که در عطرها به کار برده می شن و همین امر گاهی باعث می شه ماده ای که دوام عطر رو زیاد می کرده اما در

حال حاضر مضر هست به دلیل سلامتی مصرف کننده از لیست حذف بشه و ماندگاری پایین بیاد و یا فرهنگ استفاده از تعدد استفاده عطر در طول روز که باز دلیلی برای ماندگاریه کمتر عطر هستش.

نکته دوم هم در رابطه با این باور هست که فقط عطرهای لیبل دار اصل هستن
لیبل فقط و فقط نشان دهنده این امر هست که این کالاها از مرزهای مجاز و با اخذ گمرکی وارد کشور شده اند که به علت همین هم قیمت عطرهای لیبل دار در بیشتر مواقع گرانتر از عطرهای بدون لیبل است.

بسیاری از عطرهای موجود در بازار مانند کالاهای دیگه به صورت قاچاق یا به وسیله مسافران وارد ایران می شود که بسیار موجه و مورد اطمینان هم هستند.
 
يكي از مهم ترين و دشوار ترين راه هاي تشخيص عطرهاي اصلي از تقلبي رايحه اونهاست.
 
برخلاف تصور و در عین شباهت سطحی عطرهای تقلبی نسبت به نمونه اصلشان تفاوتهای فاحشی دارند اولین تفاوت خطی شدن رایحه در عطرهای تقلبی هستش به این ترتیب که برخی از نتهای بویایی

اولیه و ثانویه از میان می روند و فقط رایحه غالب عطر در نظر گرفته می شود خود این امر تا حد زیادی از کیفیت رایحه می کاهد.

نکته دیگر استفاده از فیکساتیو و ترکیبات نامرغوبی است که باعث میشه رایحه عطر به مرور زمان دستخوش تغییر بشه و بعد از گذشت زمان تا حدی تغییر میکنه ، عطرهای مشابه نیز از این قاعده مستثنی نیستند !!

متاسفانه این روزها در گوشه و کنار پیاده رو و ایستگاه های مترو شاهد فروش عطرهایی تقلبی هستیم که با عنوان اصل و بدون جعبه با قیمتهای پایین به فروش می رسند ویا مراکزی که همین عطرهای فیک

رو به نام تستر به مشتریان خود میفروشند بدون در نظر گرفتن عارضه های پوستی، تنفسی و ... که ممکن است در طولانی مدت گریبان گیر خریداران این محصولات شود !!

 

تشخیص عطر اصل عطر تقلبی اورجیینال