لیبل شبنم

اخیراً سئوالات زیادی در مورد لیبل شبنم از سوی دوستان مطرح شده، که این امر ما را بر آن داشت تا مطلبی در این باره دراختیار شما عزیزان قرار دهیم.

متاسفانه با رواج عطرهای فیک و تقلبی، بسیاری بر این باورند که عطرهایی که دارای این لیبل می باشند اصل می باشند و مابقی عطرها از درجه اورجینال بودن خارج می شوند.

طرح شبنم جهت مقابله با پدیده قاچاق توسط شبکه بازرسی و نظارت مردمی در سطح کشور ایجاد شده است. بعد از اعلام اولیه این سازمان مبنی بر لزوم تهیه این لیبل به اصناف و فروشندگان – بر اساس ارائه کالاهای لیست شده از سوی فروشگاه ها – این لیبل به تعداد کالاها، بین فروشندگان توزیع شد، که طبق آمار این سازمان بالغ بر 300 میلیون درخواست برای الصاق برچسب از سوی فروشندگان از ابتدای اجرای طرح بود.

در فاصله بین درخواست نام و تحویل برچسب که حدود 10 تا 30 روز به طول انجامید بسیاری از اجناس به فروش رسید و بدیهی است که بسیاری از لیبل های تحویل داده شده بدون محصول ماند!!

ایرادی که این طرح را زیر سئوال برد این بود که تمامی این لیبل ها قبل از اینکه با مشخصات کالاهای اعلام شده از سوی فروشندگان در سیستم سازمان بازرسی ثبت شوند به فروشندگان ارائه شد.

بنابراین با ارسال SMS ، بارکد مورد نظر در جواب مشخصات کالا ذکر نمی شود و فقط به این نوشته که : این کالا مورد تائید سازمان بازرسی کشور می باشد، بسنده شده.

این امر باعث شد این لیبلها در بازار بر روی هر کالایی چسبانده شود.

مثلاً لیبلی که جهت محصولات آرایشی ثبت شده بود روی عطر چسبانده شد و حتی در بسیاری مواقع مبادرت به فروش آنها به صورت تکی و حتی متری شد.

این اطلاعات از این جهت حائز اهمیت است که لیبل شبنم ملاک بر اصل بودن آن نیست.

تنها زمانی می شود به این امر اکتفا کرد که همراه لیبل شبنم لیبل اصالت کالا که شامل مشخصات و شرکت وارد کننده و ... است همه روی کالا باشد که البته تعداد این کالاها در بازار محدود به چند برند خاص از قبیل پاکورابان -  کارولینا هِرِرا و چند برند دیگر می باشد.